2. Térkép kezelés

Nézzük a térképeket! Példának egy zalai geoládát vettem. A geoláda adatainak bevitelét itt nem részletezem. A Mio nagyon szép ívben vezet a ládához. A bökkenő csak annyi, hogy az utolsó balkanyarnál nincs út. Azért itt fordult be, mert itt volt a láda legközelebb az úthoz. Itt a valóságban egy rendkívül meredek, sűrűn benőtt domboldal van. Ettől a ponttól bizony a Mio-iGO nem sokat segít. Neked kell valahogy felvergődnöd a dombra.




Bezzeg a Garmin-Tuhu páros… Képernyő méretben kisebb ugyan, de megmutatja azt a rejtett ösvényt, amit állítólag utoljára a tatárok elől menekülő falubeliek használtak. Hihető sztori, mert tényleg nagyon be van nőve. Szinte észrevehetetlen.
Mielőtt túl mélyre meghajolnánk a Garmin tökéletessége előtt, nézzük meg egy kicsit közelebbről is a térképet. Ha azt az utat vizsgáljuk, amit az iGO javasolt, tehát a délről kerülőt, láthatjuk, hogy apró pöttyök vannak sorban egymás után. Ez az úgynevezett csiganyál. Ezek azok a kis pöttyök, amit a Garmin automatikusan a térképre tesz, ha halad vele a kesser (meg állás közben is, ha úgy van beállítva).
A csiganyál azt is elárulja, hogy bizony én korábban már jártam ezzel a készülékkel ezen az úton. Akkor azért választottam a dombot délről megkerülő utat, mert azt javasolta a Garmin. Most, amikor le akartam fényképezni az útvonalat, akkor meg az északról kerülő utat javasolta. Lehet, hogy csak a változatosság kedvéért tette, nem tudom, de akkor sem tette jól. A pirossal jelölt aszfaltút és az ösvény között északról kerülő út egy szakasza jól benőtt szekérút. Az aszfaltút délről kerül, és az ösvénynél ér véget. Tehát amikor először jártam arra, akkor a jobbik variációt kaptam. Most másodszorra a kevésbé jót ajánlotta a készülék.







Most nézzük meg, hogy a Garminhoz kapott MapSource programmal a számítógépen mit láthat az ember, amikor a túra előtt tervezgeti az útvonalat. Az ingyenes Turistautak térképen van egy kis hiba. A dombot megkerülő út a valóságban nem minden pontján aszfaltozott. Mivel ez tévesen van jelölve a térképen, a Garmin nem a legelőnyösebb útvonalat kínálta fel két estből egyszer.


Turistautak



Lehet vásárolni egy TopoGuide elnevezésű térképet, amit szintén használhatunk a Garmin készüléken. A Mio azonban szóba sem áll vele. A TopoGuide térképen az éppen látható helyen jól vannak jelölve az útburkolatok, de hiányzik egy számunkra nagyon fontos elem; az ösvény. Ha ezt nem láthatjuk, akkor ugyanott vagyunk, mint az iGO-val.


TopoGuide







Happy End

A Tuhu a legjobb térkép!


-Miért?
-Azért, mert gyorsan javítható.

2007.11.07 09:08: A fenti blogot megemlítem a geocaching.hu fórumon,
Később: Szab véletlenül elolvassa az írásomat,
2007.11.07 18:46: Szab javítja a hibás térképrészletet,
2007.11.07 18:53: Szab megemlítette, hogy nem jelentettem a hibát,
2007.11.08 10:47: A javított térkép letölthető.

Ezt csinálja utána egy másik térképszerkesztő szervezet. Ráadásul teljesen ingyen!

2 megjegyzés:

Gáspár Norbert Pál írta...

Jó kis leírásaid vannak:) Kessinger Pál

Névtelen írta...

sokat tanultam